Linie SAS odebrały w czwartek (18 grudnia) swojego piątego airbusa A350-900. Jest to także pierwszy od ponad czterech lat odebrany nowy samolot szerokokadłubowy przez skandynawską linię.
Kolejny airbus A350-900 dla skandynawskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 764, który otrzymał rejestrację SE-RSG, a swój pierwszy lot techniczny wykonał 27 listopada br. Airbus został przebazowany z Tuluzy do Kopenhagi w sobotę (20 grudnia). Jako ciekawostkę warto dodać, że lot dostawczy najnowszego samolotu SAS odbył się przy użyciu mieszanki paliwa lotniczego i zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
Maszyna nosi imię Yngve-Frej Viking, postaci z mitologii nordyckiej, legendarnego króla z czasów narodzin Chrystusa, który według Sagi o Ynglingach Snorriego Sturlassona zbudował świątynię w Gamla Uppsala, ustanowił Uppsalę jako siedzibę królewską i mógł być pierwowzorem boga Frej. Choć historyczność Yngve-Freja jest wątpliwa i uważa się go za postać mityczną, jest on ważną figurą w szwedzkich sagach i legendach, łączącą świat mitów z wczesną historią.
Nowy nabytek posiada trzyklasową konfigurację pokładu dla 300 pasażerów: 40 w klasie biznes (1-2-1), 32 w ekonomicznej plus (2-4-2) oraz 228 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Na pokładzie na pasażerów będzie czeka nowy wystrój kabiny Airspace by Airbus, Wi-Fi oraz najnowszy system IFE firmy Panasonic z ponad 1400 godzinami rozrywki pokładowej.
SAS zamówił w czerwcu 2013 r. podczas Paris Air Show początkowo osiem airbusów A350. Jednak potem zmniejszał zamówienie do sześciu samolotów tego typu. A350 zastąpiły w 2020 r. A340-300. Ostatniego z A350-900 SAS otrzyma w pierwszym kwartale 2026 r.
Flota grupy SAS
Obecnie flota grupy SAS, w której skład wchodzą linie SAS, SAS Connect, oraz SAS Link, składa się ze 137 samolotów: siedmiu ATR-ów 72-600, czterech A319, czterech A320, 78 A320neo, trzech A321LR, ośmiu A330-300, pięciu A350-900, 12 mitsubishi CRJ900 (dawny bombardier CRJ) oraz 15 embraerów E190. Przewoźnicy oczekują na dostawę 57 samolotów: 10 A320neo, jednego A350-900,
45 embraerów E195-E2 oraz jednego E195.
Rodzina A350
Do końca listopada 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1493 samoloty A350: 1049 A350-900, 362 A350-1000 oraz 82 maszyny A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 686 maszyn 43 liniom lotniczym: 581 A350-900 oraz 105 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (65), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).